Yleiskatsaus globaaleihin osakerahastojen markkinoihin

E-urheilu on laji, joka jakaa rajusti mielipiteitä. Osa pitää sitä urheiluna ja osan mielestä pelaamisella ei ole mitään tekemistä oikea urheilun kanssa. Myös eri mailla on tästä erilaisia käsityksiä. Suomessa e-urheilijat ovat saaneet virallisen urheilijastatuksen, mutta näin ei ole kaikkialla. Pelaamista voi harrastaa myös huvin vuoksi. Esimerkiksi monet nettikasinopelaajat eivät pelaa ammatikseen, vaan he vain haluavat pitää hauskaa kasinolla. NetBet Casino tarjoaa tällaisille pelaajille oivat puitteet kasinopelaamiseen.

E-urheilun suosio on huipussaan

E-urheilu on viimeisten parin vuoden aikana noussut todella suosituksi. Erityisesti koronaepidemian ansiosta lajia alettiin seuraamaan todella paljon. Pelien katsojien määrä kasvoi 495 miljoonaan katsojaan, mikä on 11% enemmän kuin vuotta aiemmin ja lajin suoratoisto- ja digitaalinen liikevaihto kasvoi 61%.

Euroopan e-urheilumarkkinat ovat kuitenkin vain murto-osa maailmanmarkkinoista: vuonna 2019 ne tuottivat tuloja noin 300 miljoonaa euroa ja keräsivät 630 miljoonaa euroa pääomaa. Euroopassa lajin tulojen ennustetaan kasvavan 670 miljoonaan euroon vuoteen 2023 mennessä. Kaikkein suosituinta laji on Aasian maissa. 

EU-maat, joissa e-urheilua pidetään urheiluna

Euroopassa on kuitenkin herätty lajin mahdollisuuksiin ja monet yritykset ovat lähteneet tukemaan lajia toimien siihen liittyvien kilpailuiden tai joukkueiden sponsoreina tai kaupallisina kumppaneina. Euroopasta tulee monta menestyksekästä joukkuetta joista parhaimmat ovat

  • Team Vitality (Ranska)
  • Fnatic (Iso-Britannia)
  • Astralis (Tanska)
  • G2 Esports (Saksa).

Saksa onkin e-urheilun suurin markkina Euroopassa. Lajilla on maassa 9,2 miljoonaa katsojaa ja se sai 70 miljoonaa euroa tuloja viime vuonna. Vuoteen 2023 mennessä lajin tuomat tulot voivat nousta Saksassa 180 miljoonaan euroon. Lajin suosio on Suomessakin niin suurta, että lajiliitto toivoisi harrastajille omia tiloja, joissa he voisivat pelata, kertoo Yle. Laji on Suomessa 18-29 vuotiaiden miesten keskuudessa suosituin urheilulaji, kertoo Ilta-Sanomat.

EU-maat, joissa e-urheilu on virallinen urheilulaji

Suomi on yksi niistä EU-maista, jotka ovat hyväksyneet e-urheilun virallisesti urheiluksi. Muita EU-maita ovat mm. Saksa, Italia ja Tanska.  Yksi uusimmista maista, joka tunnusti e-urheilun urheiluksi on Ukraina, jossa hyväksyntä tehtiin vuonna 2020. Mitä merkitystä tällä sitten oikeastaan on, voi moni miettiä. Ensinnäkin lajin statuksella on merkitystä e-urheilijoille itselleen. Jos laji katsotaan virallisesti urheiluksi, pelaajien pelivoittoja voidaan kohdella samoin kuin urheilijoiden kilpailuista ansaittuja voittoja. Urheilijat voivat rahastoida voittonsa ja tulonsa urheilijarahastoon ja nostaa niitä sieltä uran päättyessä. Kyseessä on tärkeä veroetu ja se helpottaa monen urheilijan arkea, sillä heidän ei tällöin tarvitse huolehtia niin paljon urheilu-uran jälkeisestä taloudellisesta tilanteesta.

Lajin statuksella on merkitystä myös siinä, miten urheilijoita kohdellaan heidän matkustaessaan kilpailuihin. Kysymys on tärkeä erityisesti koskien sellaisien maiden urheilijoita, kuten Iran, joiden olisi muutoin vaikea, ellei peräti mahdotonta päästä maihin kuten Yhdysvallat. Jos heillä on virallinen urheilijastatus ja e-urheilukilpailulla on virallinen urheilukilpailustatus, he voisivat osallistua kilpailuihin urheilijaviisumin avulla. 

Kolmas tärkeä syy sille, miksi e-urheilijat toivovat lajin virallistamista on haave pääsystä olympialaisiin. Se on tietenkin jokaisen urheilulajin päätavoite, koska olympialajina se saa paljon enemmän näkyvyyttä, sponsoreita, huomiota ja suosiota. Vielä ei kuitenkaan ole ollut minkäänlaisia merkkejä siitä, että laji jonain päivänä pääsisi mukaan olympialaisiin.